mijn persoonlijke verhaal

......toen in januari 2009 mijn moeder overleed, wilde ik tijdens de afscheidsdienst een terugblik geven op haar leven.
al snel bedacht ik als vakfotograaf dat het aardig zou zijn om haar levensverhaal te illustreren met beeldmateriaal.
één plaatje zegt vaak meer dan duizend woorden.
zo kon ik ook voor de vele belangstellenden een mooi beeld geven van mijn moeder. niet iedereen kende haar bijvoorbeeld als een mooi jong meisje.....en er waren een paar mooie jeugdfoto's beschikbaar. ik bracht zo’n 25 oude foto’s, dia’s en negatieven samen tot een fraaie presentatie. en in combinatie met mijn toespraak bezorgde ik mijn moeder een waardig afscheid. het gaf mij voldoening en het hielp mij enorm bij de rouwverwerking....en bovendien kreeg ik opvallend veel zeer positieve reacties.

ik heb toen bedacht om deze service van fotopresentatie ook aan derden aan te gaan bieden. in een eerste gesprek van ongeveer een uur bespreek ik de mogelijkheden met de familie of uitvaartondernemer en maken we samen een selectie uit het beschikbare materiaal. ook de keuze van de opmaak (bijv. in samenhang met de gekozen rouwbrief) is in overleg. vervolgens maak ik een cd met daarop de presentatie en zorg dat deze tijdens de plechtigheid ter plaatse is. voor de bediening van de apparatuur kan ik desgewenst ook zorgdragen. een paar weken na de uitvaart is het gebruikte beeldmateriaal verwerkt in een fotoboek.
een andere service die ik sindsdien bied is het maken van een uitvaartreportage. een fraai fotoboek met beelden van begrafenis en/of uitvaartdienst zorgt voor een blijvende herinnering. het boek kan ook voor de nabestaanden die niet aanwezig konden zijn of het (nog) niet beseffen een waardevol document zijn. de te fotograferen onderwerpen en momenten bepaal ik graag in nauw overleg. het is ook mogelijk om slechts enkele foto’s te laten maken. de fotografie vindt in alle gevallen discreet en zo onopvallend mogelijk plaats.